1 Temmuz 2009 Çarşamba

Duvar - Jean-Paul Sartre


Orhan Pamuk'u, Ayşe Kulin'i, Luke Rhinehart'ı yorumlayabilirim kolaylıkla. Romanları herkesin anlayabileceği düzeyde yazılmıştır. Ama bir filozof okumak, hatta üzerine yorum yapmak benim boyumu aşar. Bu yüzden bilen birinden yardım alayım dedim.

Felsefe hocamdan kitaptaki imgeleri açıklamasını istedim. Her okula bu tip bir hoca lazım aslında. Öğrettiği şeyi yaşayan. Çoğu arkadaşımdan duyduğum kadarıyla hocaları papağan gibi ezberletmekten başka bir şey yapmıyorlarmış. Durum böyle olunca çoğu nefret ediyor felsefe dersinden. Oysa öyle bir deniz ki felsefe, ben öğretmen olsam sürekli bir konuya girer ve muhtemelen ana dersi veremeden süreyi bitirirdim. Sürekli laf lafı açıyor ve konuyu bitirmeden o heyecan dinmiyor.

Kitaba dönersek klasik bir acemi hatası yaptığımı kabul etmek lazım. Duvar, Sartre'ın 2. kitabı. Bu tip yazarların kitaplarını sırayla okumak, onları anlamaya çalışmayı kolaylaştırıyor. O yüzden "Bulantı" adlı kitabı öncelikle okumak daha güzel bir yaklaşım.

Yazar hakkında bir kaç söz etmeden olmaz. Jean-Paul Sartre 20. yüzyılın en göz önündeki filozoflarından biri. Varoluşçu felsefenin de önemli isimlerinden. Kısaca, bireyin özünün Kutsal Kitaplarda belirtildiği gibi önceden değil, sonradan bireyin kendisi tarafından oluşturulduğu düşüncesi savunuluyor.

Sartre'ınsa felsefe dünyasında ayrı bir yeri var. Kendisi düşünce adamı olduğu kadar aynı zamanda bir eylem adamı. 2. Dünya Savaşı sırasında Direniş Hareketine katıldı. Düşündüklerini düşüncede bırakmayan vizyon sahibi bir aydın. 1964'te kendisine verilmek istenen Nobel ödülünü yapıtlarına ve politik konumuna zarar vereceği düşüncesiyle geri çevirmiştir.

Hiç yorum yok: