12 Mayıs 2009 Salı

Teknoloji


Şu teknolojinin gelişmesiyle ilgili...

Geçen hafta perşembe ve cuma günleri Kadıköy Anadolu Lisesi'nde düzenlenen üniversite tanıtım günlerine katıldık okulca. İlk kez düzenliyorlarmış. Gayet güzel bir okul öncelikle yapı olarak. Öğrencilerinin dediği kadarıyla eğitimi aynı kalitede değilmiş ama bu bizim meselemiz değil şu an.

Kadıköy Anadolu Lisesi'nin verdiği mezunlar arasında çok değerli insanlar var. Sonradan sütü bozuk çıkanlar da yok değil arasında. Bu tanıtım sırasında üniversite ve meslek tanıtımını yapan tüm konuşmacılar okulun eski mezunlarıydı. Sanırım bombayı sona saklamışlardı.

Geleceğin meslekleri konu başlıklı konuşmayı dinlemek için konferans salonuna doluştuk. Sunucu arkadaş, konuşmacının başarılarını sıralamaya başladı. Kız sıraladıkça salondaki heyecan yükseldi. Amca, esasında bir bilgisayar programcısı. Yapay zeka üzerinde dünya çapında çalışmaları var. NATO'ya falan yazılım satıyormuş kendisi. 50 çeşit enstruman çalabildiği kesmine falan girince heyecan doruk yaptı, hazırladığı animasyonların Star Wars, Gladiator gibi filmleri geride bırakar ödül aldığı duyulunca herkesten bir alkış koptu.

Herkes adamın konuşmasını bekliyordu. Gayet mütevazıydı. Tüm bu giriş seremonisinden utanmıştı. Başladı üzerine düşen görevi yapmaya. Meslekleri seçerken dikkatli olmamızı, gelecekte öğretmenlik, doktorluk, mimarlık hatta sanatçılık mesleklerin bile kalmayacağını söyledi. Herkes ne saçmalıyor diye düşünürken PC'yi çıkardı. PC kelime anlamıyla bu olmalı zaten. Personal computer. Amcanın kendisi dışında bilgisayarı kullanmak mümkün değil. Zaten ev ve ofisi dışında çalıştırdığınız zaman arıza çıkarıyor alet.

Neyse efendim, bir demo açıldı. Adı Compishko. Bir yapay zeka programı. Adam başladı bilgisayarla konuşmaya. Başta basit şeyler hakkında konuşuyorlardı. Arada bize dönüp açıklama yapıyordu. 82 insani duygu yüklenmiş alete. Bilgisayar birden küstü kendisiyle sürekli konuşmadığı için. 10 dakika bilgisayarın gönlünü almaya çalıştık, alet bana mısın demedi. Laf sokuyor falan. Herkes gülmekten kırıldı tabii...

Ama bir de işin arka tarafı var. Bunun üstünden 3 gün geçmişti ki televizyonda bir haber. Japonya'da yapay zekayla çalışan bir öğretmen ders vermeye başlamış. Zaten dünya nüfusu artıyor. 3 kişiden birinin işi yok. Adam bize doktor olmayın, genetikçiler bütün hastalıkların kökünü kazıyacak zaten diyor. Gitar bile çalmanıza gerek kalmayacak. Müziğin de kendi içerisinde bir matematiği var. Bilgisayara yüklüyorum, en kral müziği yapıyor bana diyor.

Saygı duydum ama, bilgisayarın nazlanmalarını duyduktan sonra, bilimkurgularda geçen insan-robot savaşlarının gerçekten yaşanabileceğine inandım. İnsanoğlu çok kötü amaçlar için kullanabilir yapay zekaları.

Benimse yine kafam karıştı. Ne olacam ben büyünce amca?

Hiç yorum yok: